hej bloggen, två månader senare

(men det är väl mer eller mindre mitt standardintervall här)
 
snart är det jul och jag har torkat apelsinskivor i ugnen:
hösten har gått fort och jag kan inte få bort stressen ur kroppen. mina vårddagar i mora är nästan slut och jag känner mig mest... uppgiven. jag försöker påminna mig själv om att jag mår bättre än när jag började där, för jag GÖR ju det, men samtidigt känns det som att jag har så mycket kvar att jobba på, och jag önskar att jag inte skulle behöva sluta än. vad händer sedan liksom? jag vet inte. är så trött på all. denna. oro. fast ja, jag är trött i allmänhet också, och det gör väl kanske inte saken bättre. just i kväll har jag nog inte så mycket mer att säga.
 
cue ännu en *stämningsfull* bild för att lätta upp i novembermörkret:
höst, mhe-kliniken, vardag, vinter, ätstörning | |
#1 - - jenny:

Hejsan!

Hittade din blogg i jakt på info om MHE. Otroligt vad fint du fotograferar!

Du behöver verkligen inte svara på detta om du inte känner för det, men jag chansar o ställer nu en massa frågor.
Vill bara veta lite hur upplägget ser ut på dagarna på MHE? Hur kan en dag se ut? Vad tycker du om stället? Fick du remiss o behandlingen betald av ditt landsting? Ungefär hur lång tid tog det?

Om du vill svara blir jag tacksam!
Skickar oavsett massor av mod och styrka till dig.

/Jenny

Svar: hej! åh, tack snälla! jag svarar gärna på frågor så gott jag kan! :)
på mhe blir du tilldelad en terapeut som du träffar en gång om dagen för samtal. utöver det blir det ganska mycket "fritid", men det erbjuds någon typ av aktivitet varje dag, såsom yoga/mindfulness, basal kroppskännedom, massage, hypnos. det finns inga gemensamma måltider utan du väljer och fixar själv vad, hur, när du ska äta. eller, du får tydliga rekommendationer av din behandlare om vad måltiderna ska bestå av för att tillgodose just dina behov, men det praktiska i att laga/köpa/äta står du för själv.

jag fick remiss från mitt landsting. jag har gått hos ätstörningsenheten där i några år men kände inte att det riktigt hjälpte, så jag bad om att få komma till mhe. jag fick nej först, men tog det vidare (fick ha samtal med enhetschefen), och till slut fick jag en remiss. är väldigt tacksam för det! när jag väl fick remiss gick det fort, jag hade telefonkontakt med mhe och fick komma dit bara några veckor senare.

min uppfattning av mhe är att personalen är väldigt trevlig och proffsig. jämfört med den vård jag fått tidigare känns det som att de i mora har mer av ett helhetsperspektiv. samtidigt är det tufft att det är så mycket eget ansvar för att välja + äta mat. jag ska bara tillbaka till mora en gång till och jag känner mig långt ifrån "klar" (det kanske man aldrig riktigt blir i och för sig) - jag har haft svårt att riktigt pusha mig själv till de sista stegen. jag har också haft lite svårt att ta till mig deras språkbruk, de använder termer som att ha en "trygg förbränning", "trygg kontroll", och att "läka byggstenar". det var märkligt i början men nu har jag ändå vant mig helt okej vid det. de har ju intervallinläggning vilket innebär att du är på kliniken en vecka och sedan hemma tre (kan variera lite), men under tiden hemma har du fortfarande kontakt med din behandlare via telefon och email. det är bra tycker jag!

hoppas att du har fått något svar du kan ha användning av, och hoppas att du hittar något som passar! det är bara att fråga igen om du undrar något mer! :)
viktoria

Upp