i dalarna på spahotell och ätstörningsklinik

 
hej från mora! i lördags åkte jag, mamma och mormor upp till dalarna för att fira mormors födelsedag. eller, hon fyllde år för några veckor sedan men detta var vår present till henne. när morfar levde brukade de ofta åka till rättvik med husvagnen och hon tycker att det är roligt att komma tillbaka till de här trakterna. husvagnen fick dock stanna hemma den här gången, och istället bodde vi en natt på hotel dalecarlia i tällberg. mamma och jag trivdes mycket bra på spaavdelningen, och mormor kunde sitta och titta på utsikten över siljan. (från foajén, inte från vårt rum - där såg vi bara skog. hehe.) 
 
på söndagen åkte mamma och mormor hem igen, men först släppte de av mig i mora där jag installerade mig på hotell nummer två för helgen. jag skulle nämligen vara på plats i mora igen igår och att åka hem söndag kväll för att hoppa på tåget tillbaka på måndag morgon kändes lite onödigt. 
 
nu är det tisdag och jag sitter på mitt rum på mhe-kliniken och funderar över det här med bloggen. i början av sommaren skrev jag ett par inlägg om ätstörningar (här och här), och tanken var att jag skulle göra fler, men sedan dess har jag skrivit - raderat - börjat om - sparat som utkast - raderat igen. jag ville börja från början, vilket i det här sammanhanget betyder våren 2013, men det visade sig vara väldigt svårt, så istället inleder jag med att berätta lite om den behandling jag går i nu:
 
jag har alltså fått komma till mhe-kliniken i mora för att få hjälp med min anorexi/restriktiv ätstörning uns (har haft båda diagnoserna under olika perioder, men egentligen tycker jag mest att diagnossystemet när det gäller ätstörningar är jävligt problematiskt). efter mycket om och men fick jag min vilja igenom och blev förra hösten remitterad hit från ätstörningsenheten i örebro. de godkände först grundbehandlingen vilken innefattar sex vårdveckor, utspridda på ungefär ett halvår, och när den hade passerat fick jag även ett antal uppföljningsdagar att utnyttja, så det är dem jag använder nu. det generella upplägget på grundbehandlingen är att du bor på kliniken i mora måndag till fredag var fjärde vecka och under övriga veckor jobbar på hemma med hjälp av telefon- och mailkontakt med din behandlare. uppföljningen ser, åtminstone för mig, i princip likadan ut förutom att jag bara åker hit tre dagar i taget nu för att de behandlingsdagar örebro har godkänt ska räcka under så lång tid som möjligt. 
 
på mhe-kliniken träffar du din behandlare för ett samtal varje dag, och annat som erbjuds för att hjälpa till med ångesthantering och avslappning är bland annat yoga, basal kroppskännedom och massage. det bästa med personalen här, förutom att de är väldigt trevliga, är att det verkligen känns som att de vet vad de håller på med. de är proffsiga och har ett helhetsperspektiv som inkluderar både det fysiska och psykiska. med det sagt kan jag dock ändå erkänna att jag har tvivlat. efter första veckan ville jag avbryta behandlingen - jag var överväldigad och det var så mycket nytt att ta in och det var vissa gånger svårt både att förstå och att känna mig förstådd. det som fick mig att ändå fortsätta var främst att jag inte kunde skaka av mig känslan av att de som jobbar här verkligen är duktiga, och nu är jag väldigt tacksam för att jag inte avbröt.
 
planen framöver är att jag ska fortsätta behandlingen här under hösten för att sedan avsluta kontakten någon gång i början av nästa år, och jag ska göra mitt bästa för att utnyttja tiden fram tills dess. <--- att komma ihåg när jag vill fuska med måltiderna eller inte vila tillräckligt: inte okej, eyes on the prize.
 
mhe-kliniken, resor, sommar, ätstörning | |
Upp